Ciuchcią przez Bieszczady

Jej trasa biegnie przez najpiękniejsze zakątki Bieszczad. Patrząc z okien wagoników zobaczymy przesuwające się przed naszymi oczami górskie krajobrazy, o których zapomniała cywilizacja. Kolejka na górskich szlakach.

Ciuchcią przez BieszczadyBieszczadzka Kolejka Leśna

POT- Fotopolska

Bieszczadzka Kolejka Leśna powstała jeszcze przed I wojna światową. Ta wąskotorowa kolej została stworzona na potrzeby transportu drewna z okolicznych lasów. Przez długie lata służyła mieszkańcom zatrudnionym w tartaku, teraz zaś jest główną atrakcją regionu. Niegdyś zapomniana, dziś – dzięki fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna – dostała drugie życie. Jakie są jej tajemnice i historia?

Ciuchcia o rozstawie torów 750 mm została zbudowana w latach 1890-1895. Powstała z inicjatywy przedsiębiorstw z Wiednia i Budapesztu kupująca drewno z bieszczadzkich lasów. Na takim rozwiązaniu skorzystała również okoliczna ludność, która zdobyła zatrudnienie przy wyrębie drzew oraz obsłudze kolejki. Rozwinęły się także wsie przez które biegła trasa ciuchci, zwłaszcza Majdan, Cisna, Dołżyca i Przysłup.

W latach dwudziestych XX wieku kolejka przeszła pod opiekę Zarządu Lwowskiej dyrekcji PKP. Zniszczona podczas II wojny światowej Bieszczadzka Kolejka Leśna, została odbudowana w latach 1954-1964. Oprócz drewna zaczęto potem przewozić pracowników tartaków oraz mieszkańców okolicznych miejscowości. Pojedyncze wagoniki osobowe z pasażerami doczepiano do składu z przewożonym towarem. Napływ turystów w latach 60. doprowadził do podjęcia decyzji o możliwości stałego przewożenia podróżnych.

W 1996 roku Lasy Państwowe przekazały administrację fundacji Bieszczadzka Kolejka Leśna, która sprawuje pieczę nad stanem ciuchci do dziś. Od 2012 roku – po 23 latach przerwy – kolejka zaczęła kursować w trakcie ferii zimowych w weekendy. Obecnie bazą jest stacja główna w Majdanie skąd pociągi kursują na trasie Majdan-Cisna-Dołżyca-Przysłup. Turyści mają możliwość przejechania w ciągu około 45 minut całej trasy lub zatrzymywania się na przystankach i korzystania z uroków niewielkich lecz interesujących miejscowości. Z Cisnej mogą m.in. przejść czerwonym szlakiem na Wołosań (1071 m) lub zwiedzić tą „deszczową” miejscowość. Ilość rocznych opadów jest w Cisnej najwyższa w Bieszczadach. Z niewielkiej osady Dołżyca podróżni mogą wspiąć się czarnym szlakiem na Łapiennik (1069 m), który zwany jest grzbietem baligrodzkim. Z końcowej stacji Przysłup wejdą prostą i szybka drogą na szczyt widokowy Jasło (1153 m).

Kiedy najlepiej przejechać się kolejką? Przez cały rok z okien wagoników można podziwiać widok na połoniny bieszczadzkie, tereny Ciśmańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego i Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Należy jednak pamiętać o tym, że w maju, czerwcu, wrześniu i do 20 października ciuchcia kursuje jedynie w weekendy i święta, ze stacji Przysłup o 10:00, z Balnicy o 13:00. Kolej czynna jest codziennie jedynie w lipcu i sierpniu. Zimą 2014 roku – począwszy od 25 stycznia – będzie dostępna jedynie w okresie ferii w każdą sobotę na trasie do Dołżycy. Odjazd planowany jest na godzinę 12:00. Wycieczka trwa godzinę. Zimowe przejazdy zaplanowane są do 1 marca. Istnieje również możliwość zamówienia przejazdu dla grup.

Bilet na kolejkę bieszczadzką to wydatek około 15 zł. Można go kupić w dniu wyjazdu od godziny 9:00 (zimą od godziny 11:00) w kasie na stacji głównej w Majdanie. Dzieci do lat 3 przejadą się za darmo, seniorzy od 65 roku życia oraz dzieci od 3 do 16 lat mają możliwość zakupienia biletu ulgowego. Szczegółowy rozkład jazdy ciuchci oraz ceny można znaleźć na stronie fundacji: www.kolejka.bieszczady.pl.

O największej atrakcji jaką jest zamek w Nowym ...

Trudno uwierzyć, że wszystko zaczęło się od ludowej ...

Największą  atrakcją Jarosławca jest ogromny  Aquapark kompleks  basenów  ...

Pobyt w grodzie rycerskim w Biskupicach pod Byczyną ...

Zgromadzono tu kilkadziesiąt miniatur budowli z całego świata. ...

Turyści w Mrągowie mogą przez cały rok poczuć ...

nocleg

gastronomia

sport

atrakcje

http://veturo.pl/article/10/bieszczadzka-ciuchcia/