Prawo w podróży

Prawo w podróży – co warto wiedzieć?

Jak ustrzec się przed kradzieżą? Nie ma idealnego sposobu. Ale nawet jeśli już padniemy ofiarą złodzieja, warto znać swoje prawa i wymagać od hotelu wyjaśnienia sprawy lub zadośćuczynienia. Unijne przepisy jasno mówią, jakie są prawa klienta hotelu i jak z nich korzystać.

Niestety, nawet w pięciogwiazdkowym, hotelu może czasem dojść do kradzieży. Rzadko zdarza się to za sprawą obsługi hotelowej, częściej winnymi są inni goście. Możesz jednak zmniejszyć ryzyko utraty swoich osobistych rzeczy, jeśli zastosujesz się do poniższych wskazówek.

– Zamykaj okna i drzwi (na klucz) wychodząc z pokoju hotelowego lub choćby udając się do łazienki. Jeśli się nie domykają, zacinają, lub posiadają inne wady, niezwłocznie zgłoś to obsłudze hotelowej, również w formie pisemnej.

– Cenne rzeczy oddawaj do depozytu.

– Jeśli w pokoju znajduje się sejf, schowaj do niego klucze od domu, samochodu, większą ilość gotówki, karty kredytowe, z których nie korzystasz, biżuterię i inne wartościowe rzeczy. Klucza, bądź kodu do sejfu, nikomu nie udostępniaj.

– Nie zostawiaj cennych rzeczy w aucie, na hotelowym parkingu.

– Zamknij dobrze  samochód.

Gdy zostaniesz okradziony w podróży

Jeśli mimo tego zostaniesz okradziony, niezwłocznie zgłoś to obsłudze hotelowej. Warto zrobić to przy świadkach oraz w formie pisemnej. Jeśli kradzież zauważysz dopiero w domu, po jakimś czasie, musisz wiedzieć, że roszczenie z tego tytułu wygasa po 6 miesiącach od zauważenia kradzieży, o ile nie minął rok od opuszczenia hotelu. Forma pisemna zgłoszenia kradzieży, potwierdzona przez obsługę, przyda Ci się również jeśli skradziony sprzęt był ubezpieczony. W trakcie postępowania w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, jego pracownicy będą wymagać odpowiednich dokumentów potwierdzających zdarzenie.

Pamiętaj, że każdy hotel ma obowiązek przyjąć Twoje cenne rzeczy do depozytu lub zapewnić Ci w pokoju sejf, do którego będziesz mógł je schować. Ty jednak nie masz obowiązku oddawać ich na przechowanie, a jeśli znikną one z pokoju, właściciel hotelu jest zobowiązany ponieść konsekwencje takiej kradzieży – o ile nie miała ona miejsca z winy gościa. Oznacza to, że hotel upewni się, że zastosowałeś wszystkie możliwości uchronienia się przed kradzieżą lub nie zachodzi podejrzenie, że kradzieży dokonała osoba, która odwiedzała gościa w pokoju hotelowym.

Odpowiedzialność właściciela hotelu za skradzione rzeczy może wynieść kwotę maksymalnie 50 razy większą od ceny doby hotelowej jaką zapłacił poszkodowany. Kwota, która zostanie Ci wypłacona, zależna jest także od wartości skradzionego sprzętu, dlatego będziesz musiał udowodnić jego wartość, np. pokazując dowód zakupu.

Jeśli nie uda Ci się załatwić sprawy z właścicielem hotelu polubownie, masz 6 miesięcy od utraty swojej własności na złożenie roszczenia odszkodowawczego w sądzie cywilnym. Pamiętaj jednak, że będziesz musiał udowodnić w nim niezwłoczne powiadomienie o całym zajściu obsługi hotelowej, ewentualne zauważone usterki w drzwiach i oknach nie wynikłe z Twojej strony, a także wiarygodnie przedstawić wartość skradzionych rzeczy.
Odpowiedzialność hoteli za mienie ich gości reguluje w Polsce Kodeks Cywilny. Postanowienia w nim zawarte są zgodne z obowiązującą w całej Europie Międzynarodową Konwencją Paryską z 1962 roku.

Gdy Ciebie oskarżą o kradzież

Gorszą sytuacją od kradzieży Twego mienia w hotelu jest ta, gdy to Ty zostaniesz oskarżony o przywłaszczenie sobie rzeczy, które należą do hotelu, tj. ręcznika lub szlafroka kąpielowego, czy choćby nocnej lampki.  Jeśli zostanie udowodniona Ci wina, może dojść do postępowania karnego lub cywilnego. Jeśli wartość skradzionej rzeczy wynosiła mniej niż 250 złotych, podlega pod definicję wykroczenia, wobec czego grozi Ci kara grzywny, areszt lub pozbawienie wolności. Jeśli wartość przedmiotu przekroczyła tę kwotę – mamy do czynienia z przestępstwem karanym i pozbawieniem wolności (od 3 miesięcy do 5 lat).  W obu przypadkach zobowiązany jesteś do naprawienia szkody, czyli albo zwrotu skradzionych rzeczy, albo do uregulowania należności za nie. Jeśli właściciel hotelu będzie dochodził swych praw z powództwa cywilnego, sąd może wydać postanowienie zapłaty przez Ciebie również odsetek.  Pamiętaj, że w postępowaniu cywilnym właściciel hotelu musi udowodnić winę oskarżanego. Jeśli tego nie zrobi, zastosowana będzie zasada domniemanej niewinności. Takie sytuacje, jak kradzież mienia hotelowego przez gości, zdarzają się rzadko. Najczęściej giną mydełka i szampony hotelowe, a właściciele ośrodków zabezpieczają się przed ewentualnymi szkodami prosząc gości o podawanie numerów kart kredytowych.

Wszystkie pola:

array(19) { ["key_words"]=> string(25) "Prawo w biurach podróży" ["meta_title"]=> string(120) "Prawo w podróży - co powinineneś wiedzieć? - Prawo turystyczne, Porady turystyczne, Turystyka, Podróże, Veturo.pl" ["meta_desc"]=> string(0) "" ["watermark"]=> string(16) "Pieczatka Veturo" ["interesting_places"]=> string(16) "Poradnik turysty" ["author"]=> string(14) "Beata Dymarska" ["latlng"]=> array(3) { ["address"]=> string(0) "" ["lat"]=> string(10) "20.0390625" ["lng"]=> string(15) "52.611328661442" } ["highlight_search"]=> bool(false) ["is_news"]=> bool(false) ["is_home_page_title"]=> bool(true) ["is_poradnik"]=> bool(true) ["is_sprzet"]=> bool(false) ["is_outwear"]=> bool(false) ["use_video"]=> bool(false) ["video"]=> string(0) "" ["show_map"]=> bool(false) ["country"]=> string(3) "POL" ["meta_key"]=> string(0) "" ["home-visible"]=> bool(false) }

key_words: Prawo w biurach podróży

meta_title: Prawo w podróży - co powinineneś wiedzieć? - Prawo turystyczne, Porady turystyczne, Turystyka, Podróże, Veturo.pl

meta_keys:

meta_desc:

watermark: Pieczatka Veturo

interesting_places: Poradnik turysty

author: Beata Dymarska

latlng: Array

highlight_search:

is_news:

is_home_page_title: 1

is_poradnik: 1

is_sprzet:

is_outwear:

use_video:

video:

show_map:

Pola do umieszczenia w nagłówku

meta_title: Prawo w podróży - co powinineneś wiedzieć? - Prawo turystyczne, Porady turystyczne, Turystyka, Podróże, Veturo.pl

meta_keys:

meta_desc:

Pola do umieszczenia w treści

watermark: Pieczatka Veturo

watermark: Pieczatka Veturo

author: Beata Dymarska

meta_desc: