Odzyskaj odszkodowanie za zeszłoroczne wakacje

Jak wynika z danych AirHelp, firmy zajmującej się prawami pasażerów linii lotniczych, ponad 74 600 osób wylatujących z polskich lotnisk od 15 czerwca do 15 września 2018 r. ma prawo do uzyskania odszkodowania od przewoźnika. Jednak ponad 42 100 podróżnych nadal nie złożyło wniosku o rekompensatę z tytułu zakłóceń podczas lotu i grozi im utrata należności w wysokości od 250 do 600 euro za osobę. Szczególnie w trakcie wakacji pasażerowie powinni być świadomi swoich praw, ponieważ to właśnie w tym okresie najwięcej z nich decyduje się na lot samolotem i wtedy najczęściej dochodzi do podniebnych zakłóceń.

Odzyskaj odszkodowanie za zeszłoroczne wakacjew samolocie

fot.mat.prasowe

Jakie prawa mają podróżni?
W zeszłoroczne wakacje z polskich lotnisk postanowiło odlecieć ponad 5 milionów pasażerów, a według przewidywań firmy AirHelp tego lata liczba ta jeszcze wzrośnie. Dlatego też w obliczu częstszych podróży oraz przeludnienia na największych lotniskach, konieczne jest zrozumienie praw przez podróżujących.

Zgodnie z europejskim prawem (WE) 261/2004 linie lotnicze zobowiązane są do wypłaty odszkodowania osobom latającym w obrębie UE bądź lądującym na jej terenie pod warunkiem, że są obsługiwane przez przewoźnika zarejestrowanego w Unii. Regulacje te dotyczą zakłóceń takich jak: opóźnienie powyżej 3 godzin, odmowa wejścia na pokład samolotu bądź odwołanie lotu, a co ważne problemy te muszą wynikać z przyczyn zależnych od linii lotniczych. Według rozporządzenia uprawnieni pasażerowie mogą ubiegać się o kwotę od 250 do 600 euro za osobę, zazwyczaj do 3 lat od daty zakłóconego rejsu. W Polsce okres ten wynosi jednak 1 rok. Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku rekompensaty, jeżeli do zakłóceń doszło z powodu nadzwyczajnych okoliczności takich jak: złe warunki atmosferyczne, nagłe przypadki medyczne czy ze względów bezpieczeństwa np. kwestie kontroli ruchu lotniczego.

Poczyniliśmy ogromne postępy we wsparciu pasażerów linii lotniczych i ich praw, ale nadal pozostaje sporo do zrobienia. Ponad 42 000 podróżnych jest narażonych na utratę należnego odszkodowania z tytułu zakłóceń, do których doszło zeszłego lata – mówi Marta Koziarz z firmy AirHelp – Wielu pasażerów nie zdaje sobie sprawy z obowiązywania Rozporządzenia (WE) 261/2004 i nie wie, że może ubiegać się o rekompensatę finansową przez dłuższy okres. W Polsce do 1 rok, a w innych krajach nawet do 3 lat od daty zakłóconego lotu.

Gdzie pasażerowie doświadczają najwięcej zakłóceń?
Z ponad 74 600 podróżnych wylatujących z Polski, którzy kwalifikują się do otrzymania odszkodowania za zeszłoroczne wakacje, najwięcej zakłóceń wystąpiło na największym w kraju porcie im. Fryderyka Chopina. Drugie miejsce w zestawieniu zajęło krakowskie lotnisko – jednak tutaj liczba problematycznych lotów była aż cztery razy mniejsza niż w przypadku Warszawy.

W jaki sposób podróżni mogą ubiegać się o odszkodowanie?
W celu uzyskania odszkodowania od linii lotniczych pasażerowie zakłóconych lotów muszą złożyć odpowiedni wniosek. Mogą to zrobić bezpośrednio u przewoźnika, którego usługi wybrali bądź też skorzystać z pomocy firm specjalizujących się w prawach pasażerów lotniczych i np. w ciągu kilku minut sprawdzić za pośrednictwem aplikacji AirHelp lub strony internetowej www.airhelp.pl czy ich lot kwalifikuje się do otrzymania rekompensaty.

Koronawirus uderzył w branżę turystyczną, w tym w ...

Portal rezerwacyjny Travelist.pl rusza z obsługą bonów turystycznych. ...

Nie wszyscy Polacy wybierający się na zagraniczne wakacje ...

Pływanie kajakiem to nie lada frajda, która jednak ...

Malta odmraża gospodarkę. Otwierane są punkty usługowe, restauracje, ...

W czasie epidemii Hoper, oferujący przejazdy adres-adres po ...

http://veturo.pl/article/3742/odszkodowanie-za-lot-samolotem/