Zagadki z historią w tle - wywiad z twórcami Projektu Enigma

W Warszawie istnieje miejsce, które przenosi w lata 30. XX wieku. Gra Projekt Enigma zmienia uczestników w szpiegów polskiego wywiadu. O pomyśle rozmawiamy z jej twórcami - Arturem Grochowskim i Bartłomiejem Zajączkowskim.

Zagadki z historią w tle - wywiad z twórcami Projektu Enigmaprojekt enigma

Mat. prasowe

Jedna z warszawskich kamienic kryje tajemnicze trzy pokoje, których sceneria przenosi do przeszłości, a ukryte zagadki i zakodowane szyfry sprawiają, że czujemy się niczym szpiedzy. Nasza misja trwa tylko (lub aż) 45 minut. W tym czasie musimy odzyskać tane dokumenty ukryte przez jednego z najlepszych polskich kryptografów. Liczy się spryt, umiejętność logicznego i analitycznego myślenia i umiejetność pracy w grupie. Drużyny podejmują kolejne wyzwania, a twórcy już planują nowe pokoje z łamigłówkami. Zapytaliśmy ich o zasady gry, plany na pszyszłość i o to, czy to możliwe, aby nawet rodziny z dziećmi rozwiązały ich zadania.

Czym jest projekt Enigma?

Projekt Enigma to gra logiczna, w której udział może wziąć każdy, kto szuka ciekawej rozrywki. Uczestnicy zabawy muszą zmierzyć się z różnymi rebusami, zagadkami i zadaniami manualnymi. Całość osadzona jest w klimacie szpiegowskim przedwojennej Warszawy.

Skąd wzięła się fascynacja Enigmą i pomysł stworzenia nawiązującej do niej gry tematycznej?

Polska ma bardzo wiele do zaoferowania jeśli chodzi o historię, a w nią wpisuje się sukces naszych matematyków w stworzeniu metody złamania kodu Enigmy. Jesteśmy pasjonatami historii i chcieliśmy poprzez zabawę przybliżyć sukcesy polskiej kryptologii naszym gościom. Tajemnica Enigmy kojarzy się z łamaniem kodów i szyfrów, rozwiązywaniem zagadek. Samo jej odkodowanie jest owiane pewną tajemniczością. Stwierdziliśmy, że jest to doskonały temat dzięki któremu możemy połączyć naszą fascynacje tamtym okresem historycznym z naszym zamiłowaniem do tworzenia zagadek i połączyć to w ciekawy sposób.

Kim jest Feliks Terfer - patron Projektu Enigma?

Feliks Terfer był profesorem kryptologii, stworzyliśmy go na potrzeby naszej gry i to wokół niego dzieją się wydarzenia z którymi zmagać się muszą uczestnicy. Według fabuły, to on stworzył wszystkie zagadki, z którymi przyjdzie się im zmierzyć. Profesor był cichym pomocnikiem trójki matematyków z Poznania, którzy faktycznie złamali kod Enigmy. Opowiadając fikcyjną historię Feliksa, równocześnie podkreślamy komu naprawdę należą się zasługi w odkodowaniu Enigmy, opowiadając historię prawdziwych wydarzeń z nią związanych.

Projekt Enigma to gra typu hidden tresure. Jaki jest więc „skarb”, który czeka na uczestników?

Nazwy "hidden treasure" używamy, żeby wytłumaczyć uczestnikom na czym polega zabawa od strony "technicznej". Chodzi o szukanie przedmiotów, wskazówek, kodów, poszlak i szyfrów, które później trzeba użyć, rozwikłać, złamać, aby osiągnąć cel określony w danym pokoju. Nagrodą jest satysfakcja z rozwiązania wszystkich zagadek w określonym limicie czasu oraz zabawa, która idzie z tym w parze. Trzeba podkreślić, że Projekt Enigma to przede wszystkim miejsce, w którym spotka was mnóstwo zabawy. Spędzenie czasu w ciekawy sposób, w gronie znajomych jest tutaj główną nagrodą.

Dla kogo stworzony został Projekt Enigma?

Projekt Enigma jest dla wszystkich, którzy szukają ciekawej rozrywki w gronie przyjaciół. W grze może wziąć udział każdy. Jest to świetna alternatywa dla wieczornego wyjścia do kina. Gwarantujemy większe emocje i faktyczne uczestnictwo w wydarzeniach. Dochodzi do tego wątek edukacyjny, więc jeśli ktoś chce poczuć atmosferę przedwojennej Warszawy, na pewno to miejsce jest również dla niego.

Gra oparta jest na pokojach, w których na uczestników czekają różne zagadki. Czym różnią się poszczególne pomieszczenia i czego mogą spodziewać się gracze?

Pomieszczenia różnią się ze względu na zagadki oraz ich poziom trudności. Fabuła obu usytuowana jest w 20-leciu międzywojennym i nawiązuje do historii Enigmy. Aktualnie uczestnicy mogą wybierać pomiędzy gabinetem profesora, oraz jego warsztatem w którym na pewno znajdą więcej elementów zmechanizowanych.

Jaki jest poziom trudności zagadek? Czy wymagają one szczegółowej wiedzy lub specjalnych umiejętności?

Zagadki są zorientowane na spostrzegawczość oraz umiejętności kojarzenia faktów. Czasami odnoszą się też do podstawowej wiedzy ogólnej. Nie ma potrzeby posiadania szerokiej wiedzy z jakiejś konkretnej dziedziny. Głównie trzeba zrozumieć, jak można wykorzystać rzeczy, na które natrafi się w pokoju, znaleźć sposoby na zdobycie kodów i kolejnych tropów. Istotna jest też praca zespołowa, czas jest ograniczony, a żeby osiągnąć sukces musi na to pracować cała grupa.

Czy gracze mogą liczyć na podpowiedzi?

Oczywiście, chodzi o dobrą zabawę, dlatego jeśli gracze chcą, nie ma problemu żeby uzyskać od nas podpowiedzi. Musimy jednak wspomnieć, że spora część naszych gości z góry zaznacza, że nie chce naszej pomocy, wtedy oczywiście podpowiemy, ale tylko po wyraźnej prośbie.

Czy zawsze istnieje tylko jedno rozwiązanie?

To zależy od zagadki, często istnieją 2 albo nawet 3 rozwiązania. W niektórych zagadkach założyliśmy podczas tworzenia, że będzie tylko 1 rozwiązanie, natomiast nasi goście udowodnili nam, że jest inaczej. Nie ma dla nas nic bardziej zaskakującego niż gracze, którzy swoją kreatywnością udowadniają nam jak bardzo się myliliśmy. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, nie zmieniamy zagadki, chcemy żeby inni też mieli szansę się wykazać, czasami myślenie niestandardowe to klucz.

Skąd bierzecie inspiracje do tworzenia nowych zagadek? Kto tworzy ich elementy?

Inspiracje bierzemy wyłącznie z naszych pokręconych umysłów. Naszą filozofią jest to, aby wszystkie zagadki powstawały na pustej kartce, następnie tworzymy lub pozyskujemy elementy, które są potrzebne do stworzenia tego co wymyśliliśmy, co nie zawsze jest łatwe. Na szczęście mamy zdolnych przyjaciół, którzy nam zwykle pomagają w przypadku gdy musimy pewne elementy stworzyć od zupełnych podstaw. Nie są to odosobnione przypadki.

Czym zaskakują Was sami uczestnicy gry?

Jak wcześniej wspomnieliśmy, najbardziej zaskakują nas, gdy nam udowadniają, jak bardzo się myliliśmy przy tworzeniu zagadki. Zaskakują też często świetnym zorganizowaniem. Grupy przyjaciół, którzy znają swoje słabe i mocne strony potrafią podzielić się zadaniami i dotrzeć do celu szybciej niż zakładaliśmy.

Czy powstaną nowe pokoje? Może Projekt Enigma zagości w innych miastach?

Poza stworzeniem kolejnego pokoju, mamy pewne dalsze plany na rozwój. Ale o nich nie chcielibyśmy jeszcze mówić. Tak samo jak tworzyć zagadki, lubimy zaskakiwać, dlatego na razie utrzymamy nasze plany w tajemnicy.

Co wyróżnia Wasz projekt od innych tego typu gier, które wciąż powstają w Warszawie i innych miastach?

Przede wszystkim nasze podejście i pasja. Jesteśmy miłośnikami wszelkiego rodzaju gier zarówno planszowych, komputerowych, jak i tak zwanych LARPów (Live action Role-playing game). Mamy doświadczenie w tworzeniu gier i z sukcesem przenosimy je na nowy grunt jakim są "puzzle rooms". Projekt Enigma to dwóch ludzi tworzących z pasją. Poza tym w przeciwieństwie do innych nie zamykamy nikogo w pokoju, tylko tworzymy odpowiednią fabułę i atmosferę miejsca, taką żeby uczestnicy nie chcieli z naszego pokoju uciec, a pozostać w nim jak najdłużej. Nie wspomnę o wątku edukacyjnym i szerzeniu historii o tym, kto najbardziej przyczynił się do odkodowania Enigmy.

 

W grę Projekt Enigma można zagrać w Warszawie. Pokoje zagadek znajdują się w samym centrum miasta przy ulicy Wspólnej 57/15. W zabawie może wziąć udział od 2 do 4 osób. Opłata wynosi 100 zł, niezależnie od liczby uczestników.

 

Szukasz pomysłu, jak w ciekawy sposób spędzić weekend? ...

Historia Polski robi niesamowite wrażenie zarówno na Polakach, ...

Organizacja przyjęcia urodzinowego dla bliskiej osoby to spore ...

Spacerowanie to jedna z przyjemniejszych form poznawania miasta. ...

Kiedy przechadzamy się alejkami Łazienek Królewskich w Warszawie, ...

Park rozrywki Julinek jest największą tego typu atrakcją ...

nocleg

gastronomia

zdrowie i uroda

rozrywka

sport

atrakcje

http://veturo.pl/article/714/Wywiad_Projekt_Enigma/