Wąskotorówka w Krośnicach nawiązuje do zbudowanej w 1894 r. linii Sulmierzyce–Żmigród–Prusice, przedłużonej następnie do samego Wrocławia, o identycznym rozstawie szyn 750 mm. Taki pociąg mógł pokonywać znacznie większe łuki zakrętów niż na torze o typowym rozstawie, co znacznie zmniejszało koszty budowy, nie mógł jednak rozwijać prędkości większej niż 20 km/h. Kolejka służyła pierwotnie do transportu drewna z lasu do tartaku, buraków do cukrowni w Żmigrodzie, a także ludzi.
Sama podróż z Milicza do Wrocławia trwała jednak ponad cztery godziny. Kolejka nie wytrzymała konkurencji transportu samochodowego. Przewozy stopniowo ograniczano, ostatecznie w 1991 r. linię zamknięto, a tory dwa lata później rozebrano. Po dwudziestu latach w miejscu torów zbudowano ścieżkę rowerową o utwardzonej nawierzchni i szerokości 2 m. Ścieżka liczy aktualnie 20,3 km i prowadzi z Sułowa przez Milicz do Grabownicy.
Krośnicka Kolej Wąskotorowa
Centrum Informacji Turystycznej
ul. Parkowa 30, 56-320 Krośnice
Wąskotorówka w Krośnicach nawiązuje do zbudowanej w 1894 r. linii Sulmierzyce–Żmigród–Prusice, przedłużonej następnie do samego Wrocławia, o identycznym rozstawie szyn 750 mm. Taki pociąg mógł pokonywać znacznie większe łuki zakrętów niż na torze o typowym rozstawie, co znacznie zmniejszało koszty budowy, nie mógł jednak rozwijać prędkości większej niż 20 km/h. Kolejka służyła pierwotnie do transportu drewna z lasu do tartaku, buraków do cukrowni w Żmigrodzie, a także ludzi.
Sama podróż z Milicza do Wrocławia trwała jednak ponad cztery godziny. Kolejka nie wytrzymała konkurencji transportu samochodowego. Przewozy stopniowo ograniczano, ostatecznie w 1991 r. linię zamknięto, a tory dwa lata później rozebrano. Po dwudziestu latach w miejscu torów zbudowano ścieżkę rowerową o utwardzonej nawierzchni i szerokości 2 m. Ścieżka liczy aktualnie 20,3 km i prowadzi z Sułowa przez Milicz do Grabownicy.
Krośnicka Kolej Wąskotorowa
Centrum Informacji Turystycznej
ul. Parkowa 30, 56-320 Krośnice