Trasa zaczyna się na dworcu PKP w Bytomiu. Następne jej przystanki to: Szombierki, Karb, Dąbrowa Miejska, Sucha Góra, Repty Kopalnia Zabytkowa, Tarnowskie Góry, Lasowice, Miasteczko Śląskie Zalew, Miasteczko Śląskie. Największą stacją GKW jest Bytom Karb Wąskotorowy. Zachowały się na niej budynki lokomotywowni, gdzie zobaczyć można m.in. dwa parowozy, pojazdy spalinowe (w tym powszechnie stosowaną, rumuńską lokomotywę typu Lxd2), wagony towarowe i osobowe oraz pojazdy pomocnicze (np. drezynę). Ciekawostką jest wagon–salonka z 1912 roku. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki.
Budowa publicznych kolei wąskotorowych została podjęta przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej na podstawie koncesji uzyskanej w 1851 roku. Pierwsze odcinki sieci o rozstawie szyn równym 785 mm (czyli 30 cali pruskich) powstały już 2 lata później. Przez ponad 150 lat istnienia, sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oplotła swoimi torami wszystkie ważniejsze zakłady przemysłowe: kopalnie, huty, elektrownie i kamieniołomy. W latach powojennych, po wchłonięciu linii kolei lokalnej Gliwice – Rudy – Racibórz, sieć GKW liczyła ponad 230 km długości. Do tej liczby należy dodać kolejne ponad 100 km bocznic, często zelektryfikowanych. Cały samowystarczalny system kolejowy rozciągał się od Miasteczka Śl. do Rudy Śl. w osi północ-południe oraz od Katowic do Raciborza w osi wschód-zachód.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Ulica Reja 1
41 - 902 Bytom
Trasa zaczyna się na dworcu PKP w Bytomiu. Następne jej przystanki to: Szombierki, Karb, Dąbrowa Miejska, Sucha Góra, Repty Kopalnia Zabytkowa, Tarnowskie Góry, Lasowice, Miasteczko Śląskie Zalew, Miasteczko Śląskie. Największą stacją GKW jest Bytom Karb Wąskotorowy. Zachowały się na niej budynki lokomotywowni, gdzie zobaczyć można m.in. dwa parowozy, pojazdy spalinowe (w tym powszechnie stosowaną, rumuńską lokomotywę typu Lxd2), wagony towarowe i osobowe oraz pojazdy pomocnicze (np. drezynę). Ciekawostką jest wagon–salonka z 1912 roku. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu znajdują się na Szlaku Zabytków Techniki.
Budowa publicznych kolei wąskotorowych została podjęta przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej na podstawie koncesji uzyskanej w 1851 roku. Pierwsze odcinki sieci o rozstawie szyn równym 785 mm (czyli 30 cali pruskich) powstały już 2 lata później. Przez ponad 150 lat istnienia, sieć Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oplotła swoimi torami wszystkie ważniejsze zakłady przemysłowe: kopalnie, huty, elektrownie i kamieniołomy. W latach powojennych, po wchłonięciu linii kolei lokalnej Gliwice – Rudy – Racibórz, sieć GKW liczyła ponad 230 km długości. Do tej liczby należy dodać kolejne ponad 100 km bocznic, często zelektryfikowanych. Cały samowystarczalny system kolejowy rozciągał się od Miasteczka Śl. do Rudy Śl. w osi północ-południe oraz od Katowic do Raciborza w osi wschód-zachód.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe
Ulica Reja 1
41 - 902 Bytom