Okradziono cię w hotelu? Możesz domagać się odszkodowania

Spędzając wakacje w hotelu czy pensjonacie, oprócz komfortu i udogodnień, powinniśmy wymagać bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa naszych rzeczy. W przypadku kradzieży możemy powalczyć o swoje prawa.

– Jeżeli zginęły nam jakiekolwiek rzeczy, które pozostawiliśmy w hotelu to powinniśmy niezwłocznie to zgłosić obsłudze. Hotel nie może w żaden sposób ograniczyć lub wyłączyć swojej odpowiedzialności. Nie może tego uczynić ani po przez zapisy umowne, ani po przez ogłoszenie, czy też zapisy w regulaminie. Oczywiście to nie jest odpowiedzialność nieograniczona – mówi newsrm.tv Elżbieta Tyszka, ekspertka D.A.S Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.

Od tej zasady są też wyjątki, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej np. wybuch turystycznej butli z gazem, nastąpiła wskutek siły wyższej lub powstała wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby, która mu towarzyszyła, była u niego zatrudniona albo go odwiedzała. Co jeżeli dopiero przy rozpakowaniu walizki w domu zobaczyliśmy, że zostaliśmy okradzeni? – W tym przypadku może pojawić się problem przy wykazaniu tego, że dana rzecz zginęła nam w hotelu. Będziemy musieli zabezpieczyć dowody. Tutaj mogą być przydatne zeznania świadków, zdjęcia, nagranie z monitoringu. W wyegzekwowaniu roszczeń pomoże także zgłoszenie, np. że mamy przy sobie dużą ilość gotówki albo przedmioty wartościowe, które zostało zrobione w czasie meldowania się w hotelu – dodaje Elżbieta Tyszka.

Co bardzo ważne, przyjęcie na przechowanie pieniędzy, papierów wartościowych i kosztowności oraz przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną, jest obowiązkiem hotelu czy pensjonatu. Odmowę opieki nad naszą własnością możemy usłyszeć tylko wówczas, gdy przedmioty zagrażają bezpieczeństwu, mają w stosunku do standardu hotelu zbyt dużą wartość oraz jeśli w stosunku do wielkości hotelu zajmują zbyt dużo miejsca. Co więcej,  gdy obsługa czy właściciel hotelu jest zobowiązany przyjąć nasze rzeczy, a odmówi tego, to i tak odpowiedzialność pozostaje po jego stronie. Podobnie jest w przypadku szkody wynikłej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa pracowników hotelu, np. jeśli recepcjonista wydał klucze osobom trzecim będąc w błędnym przekonaniu, że wydaje klucze osobom uprawnionym bez ich wylegitymowania, czy też w przypadku, gdy pokojówka zostawiła otwarte okno w pokoju lub nie zamknęła drzwi.

W przypadku utraty rzeczy roszczenie trzeba zgłosić niezwłocznie po otrzymaniu wiadomości o szkodzie i jednocześnie domagać się potwierdzenia owego zgłoszenia. Koniecznie warto mieć na uwadze krótki termin przedawnienia takich roszczeń.

Mając zebrane dowody, możemy ubiegać się o odszkodowanie za utratę naszego mienia. Wysokość przysługującej nam rekompensaty ograniczona jest do stukrotnej należności za dobę pobytu na jedną osobę. Powyższy limit nie obowiązuje w dwóch przypadkach: jeżeli zgłosiliśmy wniesienie rzeczy cennych i hotel przyjął je na przechowanie lub bezpodstawnie odmówił ich przyjęcia.

Wszystkie pola:

array(17) { ["key_words"]=> string(0) "" ["meta_title"]=> string(82) "Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - Veturo.pl" ["meta_desc"]=> string(122) "Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - dowiedz się na veturo.pl jakie są Twoje prawa." ["watermark"]=> string(0) "" ["interesting_places"]=> string(16) "Poradnik turysty" ["author"]=> string(19) "Aleksandra Kowalska" ["latlng"]=> array(3) { ["address"]=> string(0) "" ["lat"]=> string(17) "-18.9843749973576" ["lng"]=> string(17) "-11.2904692323557" } ["highlight_search"]=> bool(false) ["is_news"]=> bool(false) ["is_home_page_title"]=> bool(false) ["is_poradnik"]=> bool(true) ["is_sprzet"]=> bool(false) ["is_outwear"]=> bool(false) ["use_video"]=> bool(false) ["video"]=> string(0) "" ["show_map"]=> bool(false) ["country"]=> string(3) "POL" }

key_words:

meta_title: Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - Veturo.pl

meta_keys:

meta_desc: Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - dowiedz się na veturo.pl jakie są Twoje prawa.

watermark:

interesting_places: Poradnik turysty

author: Aleksandra Kowalska

latlng: Array

highlight_search:

is_news:

is_home_page_title:

is_poradnik: 1

is_sprzet:

is_outwear:

use_video:

video:

show_map:

Pola do umieszczenia w nagłówku

meta_title: Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - Veturo.pl

meta_keys:

meta_desc: Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - dowiedz się na veturo.pl jakie są Twoje prawa.

Pola do umieszczenia w treści

watermark:

watermark:

author: Aleksandra Kowalska

meta_desc: Kradzież w hotelu - postępowanie, kto za to odpowiada, odszkodowanie - dowiedz się na veturo.pl jakie są Twoje prawa.